Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tegning: Roald Als (arkiv)

Tegning: Roald Als (arkiv)

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Pædagoglæberne væk fra min søn!

Så længe et menneske ikke har givet samtykke til at blive kysset på, så skal man lade være med at kysse det.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Da jeg var barn, husker jeg, hvordan bedstemødre, tanter og perifere familiemedlemmer ville give mig kys på kinden, fordi de syntes, jeg var åh så nuttet.

De hev mig i kinden og sagde, at jeg var blevet stor, hvorefter de forsøgte at gætte min alder. Det var primært de perifere familiemedlemmer, der skulle gætte.

Når den pinlige hilsen var overstået, vendte jeg ryggen til og tørrede deres savl af ansigtet. Det var gudskelov sjældent, at et kys landede på munden eller i dens nærhed, men når den gjorde, var det ofte med en eftersmag og lugt af enten cigaret, cigar eller en sky af hvidløg.

De grinede og smilede, når de så, jeg tørrede deres spyt væk, men uden at jeg helt forstod hvorfor. Jeg forstår det dog nu, som både voksen og far.

Når de voksne smiler og griner ad et barn, der tørrer mundvand af sit ansigt, så er det, fordi det er åh så sødt, når barnet synes, at mundvand er ulækkert.

Hvorfor taler vi kun om pædagogernes behov for at trøste og drage omsorg på deres præmisser? Hvorfor taler vi ikke om barnets ret til ikke at blive krænket i sin intimitet?

Men barnet er jo lige til at spise, så nuttet det er, tænker de. Men når et barn tørrer sig af, efter det er blevet kysset på, så er det, fordi det ikke bryder sig om at blive kysset på.

For mig var det en intim grænse, der blev overskredet. Jeg havde bare ikke sproget til at fortælle de voksne, at jeg ikke kunne lide det, og at de skulle lade være. Men hvad kalder man det, når en person overskrider en anden persons intime grænse for sin egen skyld?

Pædagogerne kyssede mig aldrig, og derfor undrer det mig, når de nu vil forsvare deres ret til at gøre det, når de befinder sig i en situation med et ulykkeligt barn, der skal trøstes.

De varme hænder skal have frie muligheder for at drage den nødvendige omsorg, er argumentet. Men hvornår har varme hænder nogensinde inkluderet kysseri?

Jeg har stadig til gode at høre om handikaphjælpere, plejehjemsassistenter eller sygeplejersker, der giver et trut på kinden, når patienter eller beboere er kede af det. Hvorfor egentlig ikke?

Hvorfor er det så akavet og grænseoverskridende at plante et kys på en voksen kind, men ikke på et barns? Hvorfor accepterer vi, at voksne mennesker har en intim grænse, men ikke at børn har det?

Det burde ikke være nødvendigt for daginstitutionerne at lave kyssepolitik for pædagogerne. Med lidt eftertænksomhed bør det stå ganske klart, at et kys på en person, barn som voksen, man har et professionelt forhold til, bør være fuldstændig udelukket.

Men daginstitutionerne gør det, og til stor forargelse blandt pædagogerne. Jeg har endnu til gode at høre en pædagog forklare, hvorfor man ikke kan trøste et barn uden at kysse det. Det er ligesom bare noget naturligt og en ret, som pædagogerne insisterer på at have.

Hvorfor taler vi kun om pædagogernes behov for at trøste og drage omsorg på deres præmisser? Hvorfor taler vi ikke om barnets ret til ikke at blive krænket i sin intimitet?

Så længe et menneske ikke har givet samtykke til at blive kysset på, så skal man lade være med at kysse det. Det troede jeg egentlig, at den generelle debat havde fået konstateret for sidste gang. Men vi kan da godt tage den en gang mere her for pædagogernes skyld.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden