Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Opdelt. Andelen af elever med indvandrerbaggrund på Langkær Gymnasium i Aarhus er steget markant, siden daværende europaminister Nicolai Wammen besøgte stedet i 2012.
Foto: Carsten Andreasen

Opdelt. Andelen af elever med indvandrerbaggrund på Langkær Gymnasium i Aarhus er steget markant, siden daværende europaminister Nicolai Wammen besøgte stedet i 2012.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.


Vi skal ghettogymnasierne til livs

Elever med indvandrerbaggrund skal møde danske værdier og normer på gymnasiet.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klassedelingen på Langkær Gymnasium har skabt voldsom debat. Og med god grund. For ghettogymnasier et et problem. Det er det for den enkelte elev, for samfundet, integrationen og for uddannelsesinstitutionen. Når etnisk danske elever kommer så meget i mindretal på en uddannelsesinstitution, at de tilbageværende som en konsekvens af det også overvejer at pakke tasken og finde et andet gymnasium, så har vi forlængst krydset smertegrænsen.

På årets 1.g-årgang på Langkær Gymnasium har op mod 80 procent af eleverne en anden etnisk baggrund. Derfor har gymnasiet af pædagogiske og sociale årsager valgt at samle de etnisk danske elever på tre klasser sammen med elever med indvandrerbaggrund i stedet for at sprede dem ud over samtlige klasser. De resterende fire klasser består udelukkende af elever med anden etnisk baggrund end dansk. Der er altså ikke tale om 'sorte' og 'hvide' klasser, som nogle medier har yndet at fremstille det.

Det er rektor på det enkelte gymnasium, som har ansvaret for at opdele klasserne. Rektor skal tage hensyn til elevernes ønske for studieretning og kan derudover tage andre pædagogiske hensyn for at sikre den mest hensigtsmæssige klassedannelse. Men det siger sig selv, at det ikke er i orden at opdele udelukkende på usaglige hensyn som etnicitet, hår- eller hudfarve.

LÆS MERE

Der har i medierne været beskyldninger fremme om, at gymnasiet udelukkende har fordelt eleverne udfra etnicitet, hvilket ikke er lovligt. Og ministeriet har derfor bedt Langkær Gymnasium om en redegørelse for dets beslutning, så vi kan få gymnasiets version af sagen og sikre, at loven er overholdt.

Eksemplet fra Langkær Gymnasium viser dog meget tydeligt, at vi har et grundlæggende problem med ghettogymnasier. Ikke kun i Aarhus, men også andre steder i landet. I 2010 udgjorde elever med anden etnisk baggrund end dansk 25 procent af en årgang på Langkær Gymnasium. Nu er der 80 procent i den årgang, der lige er startet efter sommerferien. En dybt problematisk udvikling, som skal tages meget alvorligt.

Eksemplet fra Langkær Gymnasium viser meget tydeligt, at vi har et grundlæggende problem med ghettogymnasier

Hvis man ikke har danske klassekammerater, møder man ikke de danske værdier og normer og får knyttet danske venskaber, og det går udover integrationen. Risikoen for at blive en del af et parallelsamfund er alt for stor, hvis man næsten udelukkende går i skole med andre med indvandrerbaggrund. Det er uholdbart, og det har vi politisk et ansvar for at gøre noget ved.

Med gymnasieforliget fra juni måned aftalte jeg med de andre partier, at vi her til efteråret skal diskutere, hvordan vi kan ændre reglerne for fordelingen af elever på landets gymnasier. De nye regler skal træde i kraft allerede fra næste skoleår, så vi tager fat på at løse problemet med blandt andet ghettogymnasier så hurtigt som muligt.

Jeg håber og tror på, at forligspartierne vil være klar til at tage ansvar og løfte den opgave for ellers ender elever og uddannelsesinstitutioner som gidsler og en god integration og samfundet som tabere.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden