Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
2025. Lars Løkke Rasmussen (V) vil hente 3,3 milliarder kroner hos de studerende for at finansiere 2025-planen, som han fremlagde i går.
Foto: Tariq Mikkel Khan

2025. Lars Løkke Rasmussen (V) vil hente 3,3 milliarder kroner hos de studerende for at finansiere 2025-planen, som han fremlagde i går.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Nu fuldbyrder Løkke generationstyveriet

2025-planen tager fra de unge og giver til de velhavende ældre. Dermed gennemføres det generationstyveri, som har været i gang siden slutningen af 1990’erne.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg får mindst 15.000 kroner i topskattelettelse med regeringens 2025-plan. Og så kommer alt det løse oveni. Vi drøftede det i kantinen. Hvad skal jeg dog bruge alle de penge til?

Det kunne være et par flasker ægte champagne hver måned, en ekstra bil ud over min fede orange Volvo S40 eller hvorfor ikke endnu en balkon? Vi har trods alt en periode midt på dagen, hvor vi simpelthen ikke har en solbeskinnet plet at drikke bobler i.

Det bliver godt. Det føles godt. Jeg har fortjent det.

Det er ikke tilfældigt, at de ældre bliver rigere og de unge fattigere

Eller hvad? For hvem skal betale? Ja, det skal for eksempel de studerende, hvis SU bliver sat ned med ca. 800 kroner om måneden efter skat, fjumreåret forsvinder, og så har man lige vupti fået et forslag med om at fjerne en måneds dagpenge, hvis man ikke har forbindelserne til at få et job umiddelbart efter studierne. Det er smukt.

Alle de kloge, vellønnede og højtuddannede mennesker fra tænketankene og lobbyorganisationerne med en månedsløn på over 60.000 har i månedsvis bombarderet medierne med undersøgelser, som skulle vise, at det var en mægtig idé at fjerne penge fra dem, som har mindre end en tiendedel at leve for i form af en SU på 5.900 kr.

De må have en underlig smag i munden. For sagde DEA, AE-Rådet og rektorer på flere videregående uddannelser ikke salvelsesfuldt, at de unge såmænd skulle have pengene igen, ved at de skulle gå til bedre uddannelser?

Der var jo nogle huller, som skulle fyldes, efter at regeringen har kørt en grønthøster hen over uddannelserne, og det kunne de unge så passende betale. Glem det. Af de 3,3 mia. kr. som regeringen vil spare på SU, skal kun 1 mia. føres tilbage til en rodebutik af forskellige initiativer, som har med uddannelse at gøre.

Resten går lige i lommen på blandt andre mig og de højtlønnede lobbyister i tænketankene. De unge må låne.

Lars Andersen fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Stina Vrang fra DEA og den allestedsnærværende Carsten Koch, lod sig endda hyre til at sprede det glade budskab i et ekspertpanel nedsat af kapitalfonden Axcel, der har som hovedformål at få skatten ned i Danmark.

Kapitalfonden fik lavere skat. Eksperterne fik sandelig lavere SU, men ikke rigtig penge til universiteterne. De må føle sig som nyttige idioter.

Vi ved meget præcist, hvem der kommer til at betale prisen. De lavtlønnedes børn. Enten kommer de aldrig i gang med en uddannelse. Eller også ender de med væsentlig højere gæld. 494.000 kroner. Så meget skylder de 10 procent mest forgældede af de lavtlønnedes børn i snit efter kandidatgraden.

Det dokumenterede vi i det seneste nummer af Magisterbladet. De unge kan så smide 50.000 oven i gælden, mens jeg popper champagnen. Lars Løkke Rasmussen (V) præsenterede ved fremlæggelsen sit generationstyveri som en gave: »Jeg ønsker at aflevere et stærkere Danmark til næste generation«. Han kunne have tilføjet: Men det bliver dyrt og I kommer selv til at betale.

Det kunne godt virke, som om de unge mangler venner på Christiansborg, og det er der en god grund til. Der bliver flere ældre og færre unge. Så det koster færre stemmer at svinge kniven over de unge.

Mens der fra 1980 til 1995 var nogenlunde lige mange unge fra 18-30 år og ældre over 60 i Danmark, vil der i 2040 være 2,5 gange så mange ældre som unge i samme aldersklasser. Og det er vel at mærke, hvis man lægger Danmarks Statistiks prognoser til grund.

Vi ved meget præcist, hvem der kommer til at betale prisen. De lavtlønnedes børn.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det er derfor, Christiansborg systematisk tager fra de unge og giver til de ældre. Det er faktisk blevet ren rutine: For nylig var det de unge, som skulle betale for en såkaldt reform af dagpengesystemet i form af lavere dimittendsatser.

Og sidste år blev SU for hjemmeboende sat ned fra 2.935 til en månedlig grundydelse på 916 kroner. Med kontanthjælpsreformen fra 2013 blev kontanthjælp til alle unge under 30 afskaffet og erstattet med uddannelseshjælp på SU-niveau. I forbindelse med arbejdsmarkedsreformerne i slutningen af 1990’erne mistede unge under 25 år retten til dagpenge, hvis de ikke startede på en uddannelse.

Det er altså ikke tilfældigt, at de ældre bliver rigere og de unge fattigere. I 1997 havde unge under 40 en nettoformue på 33.000 kroner. Nu er den i minus og er blevet til en gæld på 40.000 kr. Til gengæld er ældre over 60 år i snit blevet 200.000 rigere i samme periode.

For mig er der altså rigeligt med grunde til at poppe den gode champagne.

Det eneste minus er, at jeg risikerer at skulle dele den med min datter. Hun påstår, at det er blevet meget dyrt at flytte hjemmefra. At SU’en allerede i dag knapt dækker huslejen.

Nå, pyt med det og skål for regeringen.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

Du lytter til Politiken

14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

Henter…

Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

• Du lytter til Politiken

13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

Henter…

I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

Forsiden