Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Pædagog om kontanthjælpsloftet: Når et hul i støvlen bliver til et hul i hjertet

Børn straffes for deres forældres problemer, når der fremover ikke vil være råd til gummistøvler, børnefødselsdage og sfo i landets fattigste familier.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er torsdag, og i en børnehave på Vestegnen dufter der umiskendeligt af de makrel- og leverpostejmadder, børnene lige har sat til livs.

Udenfor er skyerne grå og tunge, og de har trukket sig sammen til et stort, gråt og ugennemtrængeligt tæppe. På legepladsen er der fyldt med lækre, mudrede vandpytter, der næsten tigger om, at der skal komme nogen og hoppe i dem.

Derfor er alle børn ved at finde regntøj og gummistøvler frem. Indimellem kommer de hen til mig, når de har brug for hjælp. De griner og pjatter.

Pludselig kan jeg dog se, at Malthe på fire år sidder henne ved sin garderobe og ser ud, som om der er noget, der gør ondt. Jeg går hen til ham og spørger, om der er noget galt.

Han sender mig et lidt langt trist øjekast og ryster på hovedet. Jeg sætter mig ned på hug og bruger min krop til at skærme ham lidt for de andre børn.

Gør det ondt nogen steder, spørger jeg stille, og han nikker hurtigt og kigger ned på sine fødder, der er pakket ind i et par gamle gummistøvler.

Det er et par aflagte gummistøvler, som Malthe har arvet fra et andet barn. De var allerede tyndslidte, da han fik dem.

Jeg tager forsigtigt støvlen af ham og mærker indeni. Der er et stort hul og noget af støvlen stritter indad, så det rammer ham og gnaver på fødderne.

Jeg aftaler med hende, at Malthe låner støvler hos os, indtil der er penge til et par nye

Jeg kigger på ham og siger lige så stille: »De skal da vist smides ud. Skal vi ikke se, om vi kan finde nogen andre til dig?«.

Han kigger op på mig og siger på sin gammelkloge måde: »Det synes jeg da lyder som en god idé«. Han putter sin varme hånd ind i min, og så går vi ud i gangen, hvor vores ekstratøj er.

I mellemtiden er de andre børn kommet ud på legepladsen, og Malthe og jeg kan i ro og mag finde et par lånestøvler til ham.

Heldigvis for Malthe finder vi et par, han kan passe, og han løber glad ud og hopper i vandpytter sammen med de andre.

Senere på dagen taler jeg med hans mor. Jeg ved, at hun har det svært, er arbejdsløs og bor alene med Malthe.

Lad os få stoppet det kontanthjælpsloft. Lad os undgå at sende familier ud i en fattigdom, der vil øge den sociale ulighed og ekskludere børn

Da jeg fortæller om støvlerne, bliver hun ked af det og siger: »Jeg ved det godt. Jeg havde virkelig håbet, at de kunne holde, til der kom børnepenge«.

Jeg aftaler med hende, at Malthe låner støvler hos os, indtil der er penge til et par nye.

Ovenstående historie foregik for et par år siden, og Malthe er nu skoledreng.

Jeg ved, at Malthes mor stadig ikke har noget arbejde. Hun har det ikke så godt. I morgen slår kontanthjælpsloftet igennem. Det vil skabe flere Malther uden gummistøvler og regntøj.

Højst sandsynligt så vil det skabe så mange, at vi i nogle børnehaver ikke vil have nok lånetøj.

Der vil være børn, der kommer til at stå på legepladsen med våde fødder og lange næser. En lang næse, de lige så godt kan vænne sig til, da der er nogen, der har besluttet, at børnene skal straffes for deres forældres synder.

Og Malthe, han skal nu ikke bare undvære støvler, indtil der er penge på kontoen. Nu skal han også sige nej til fødselsdage, fordi der ikke er råd til gaver.

Han skal også stoppe med at gå til fodbold, fordi der ikke er råd til at betale kontingent, og efter skole kan han ikke være sammen med de andre, fordi der ikke er råd til sfo.

Alt det vil give ham et hul i hjertet, der kun vil vokse sig større. Og det hul – det er så meget værre end hullet i gummistøvlerne, for det hul vil præge ham og vores samfund resten af hans liv.

Lad os få stoppet det kontanthjælpsloft.

Lad os undgå at sende familier ud i en fattigdom, der vil øge den sociale ulighed og ekskludere børn fra de fællesskaber, der er selve kernen i deres udvikling frem mod at blive deltagende, sociale mennesker i et demokratisk samfund.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden