Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning: Roald Als (arkiv)
Foto: ALS ROALD/Politiken-Tegning

Tegning: Roald Als (arkiv)

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Skatteskandalen gør mig stiktosset

Hvis vi fordelte de forsvundne 12,3 milliarder over 3 år, ville vi kunne ansætte 3.000 sosu’er, 3.000 politifolk, 3.000 sygeplejersker, 3.000 skolelærere og 3.000 gymnasielærere. Med andre ord ville pengene give hele Danmark et markant løft i velfærd, sikkerhed og borgerservice.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

12,3 milliarder kroner er der stjålet fra statskassen. Det er et enormt beløb. Så stort, at det er svært at sætte i perspektiv. Men jeg prøver alligevel.

Det svarer ca. til 40.000 årsstillinger.

Hvis vi fordelte pengene over 3 år, ville vi kunne ansætte 3.000 sosu’er til at hjælpe vores ældre, 3.000 politifolk til at sikre danskerne mod kriminalitet, 3.000 sygeplejersker, som kan sikre vores sundhed, 3.000 skolelærere og 3.000 gymnasielærere til at give vores unge og Danmark et bedre fremtidsfundament.

Med andre ord ville 12,3 milliarder kroner give hele Danmark et markant løft i velfærd, sikkerhed og borgerservice, som vi med den nuværende skatteprocent bør være berettiget til.

For at finde skyld og årsag skal vi helt tilbage til 2005, da Kristian Jensen (V) var skatteminister i Fogh-regeringen. Han gennemførte en kæmpe reform af Skat, som betød fyringer af tusindvis af skattefolk og flytning af nøglefunktioner til andre landsdele.

Alt sammen fordi et nyt it-system skulle overtage deres opgaver. Reformen reducerede ganske vist omkostningerne til skatteopkrævning og kontrol, men drænede samtidig Skat for ressourcer og kompetencer.

It-systemet kom aldrig til at fungere, medarbejderne var væk, og systemet kollapsede.

I mine øjne er Kristian Jensen og samtlige skatteministre efter ham skyld i svindelsagen. Samtidig er alle de ledende skattechefer ansvarlige, da de ikke kan have undgået at kende tingenes tilstand.

De er formentlig alle forholdsvis intelligente, højtuddannede djøf’ere, som er blevet godt betalt for deres arbejde og det ansvar, som følger ledende stillinger.

Jeg får det helt dårligt ved tanken om, at endnu flere milliarder er blevet uddelt ved tag selv-bordet, og jeg kender ikke et dansk ord for et svigt af denne størrelse

Disse personer må have kendt til de risici for svindel, som manglende ressourcer, manglende kompetencer og manglende kontrolsystemer medfører.

De burde anklages for embedsforsømmelse og straffes hårdt for at svigte deres ansvar. Hvis det ikke er muligt at dømme dem inden for det juridiske system, bør der ikke herske tvivl om, at de bærer det fulde moralske ansvar.

Jeg er stiktosset over, at det kan ske, og jeg er stiktosset over, at nogen nu forsøger at hænge en menig HK-skattemedarbejder ud som ansvarlig for dette.

Undskyld mig, men skal udbetalinger i milliardklassen ikke godkendes hele vejen op gennem systemet? Skal de ikke faktatjekkes og kravene dokumenteres?

Det er svigt i en grad, jeg ikke i min vildeste fantasi havde forestillet mig. Giv den pågældende HK’er pension og lad ham være i fred og stil de højt betalte chefer og ministre til ansvar.

Hvis de havde nogen moral og etik, ville de for længst have påtaget sig ansvaret og sagt undskyld for deres totale inkompetence.

Hvis momsskandalen viser sig at være op til flere gange større end de 12,3 milliarder, der allerede er svindlet for, er det en katastrofe og embedsforsømmelse af usete dimensioner.

Jeg får det helt dårligt ved tanken om, at endnu flere milliarder er blevet uddelt ved tag selv-bordet, og jeg kender ikke et dansk ord for et svigt af denne størrelse.

Mit eneste lille håb er, at vi nu får gjort op med den akademiske/teoretiske Djøf-embedsførelse, som har betydet, at samfundsreformer er blevet beregnet ud fra teoretisk-økonomiske modeller, uden at de er blevet praktisk trykprøvet, uden at der er blevet lyttet til dem, der reelt arbejder inden for området, og uden at der bliver brugt sund fornuft, når fordele, ulemper, risici og konsekvenser bliver vurderet.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• Du lytter til Politiken

Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

Henter…

Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

• Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

Henter…

Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden