Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

»Det kan lyde indlysende for nogle, men det er et nybrud, at ikke alt handler om nytteværdi og vækstpotentialer«, skriver Uffe Elbæk om Socialdemokratiets nye principprogram. (Arkivfoto)
Foto: Lars Just

»Det kan lyde indlysende for nogle, men det er et nybrud, at ikke alt handler om nytteværdi og vækstpotentialer«, skriver Uffe Elbæk om Socialdemokratiets nye principprogram. (Arkivfoto)

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Det er på høje tid, at vi oppositionspartier samles og viser ledelsesmæssigt format

Socialdemokratiets fokus på bæredygtighed og bekæmpelse af ulighed i deres nye principprogram udgør et godt grundlag for udformningen af en politisk retning, mener Uffe Elbæk.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I morgen skal vi partiledere i oppositionen mødes for første gang i 15 måneder og diskutere mulighederne for et fælles politisk projekt, der definerer en mere progressiv og håbefuld retning for Danmark.

Det er på høje tid, at vi mødes, synes jeg, og det er derfor et møde, som jeg virkelig ser frem til - og har efterspurgt i et stykke tid. Oppositionen har fra tid til anden set forpjusket ud, der har været hård retorik, og der er markante forskelle mellem partierne både værdimæssigt og i vores økonomiske politik. Det skal der gøres noget ved.

Derfor håber jeg for det første, at mødet fører til, at vi oppositionsledere mødes langt oftere, end det har været tilfældet hidtil, og jeg håber, vi hver især og sammen får fortalt og forklaret, hvilket Danmark vi ser for os om 10, 20 og 50 år - og hvad vi vil gøre for at realisere vores billede af, hvor fantastisk Danmark kan blive.

Jeg er nemlig slet ikke i tvivl om, at vi kan langt mere end blot kæmpe en trøstesløs kamp for at bevare tidligere landvindinger - jeg vil et Danmark, som hele verden skuer til og lærer af.

Optakten til mødet har været lovende, efter Socialdemokratiet i går offentliggjorde sit nye principprogram. Jeg vil gerne først kvittere for det store arbejde, som tusindvis af partiets medlemmer har ydet for at formulere partiets nye principper, ligesom jeg vil kvittere for, at partiets ledelse har haft modet til at åbne for en så inddragende proces.

Det har været en fornøjelse at være vidne til, at borgere og medlemmer er med til at udvikle fremtidens program for landets største parti og har engageret sig i en ambitiøs, demokratisk samtale.

Det er en ikke uvæsentlig succes i en tid, hvor mange borgere er kommet alt for langt væk fra politikudviklingen og dermed udformningen af det samfund, som vi skal dele i fremtiden.

Samtidig er Socialdemokratiets nye principprogram for os i Alternativet også opløftende af andre grunde. Primært fordi bæredygtighed og bekæmpelse af ulighed bliver fastlagt af medlemmerne som de vigtigste dagsordener i de kommende år.

Den analyse deler vi fuldstænding. Det er afgørende, at vi tackler klimakrisen på alle niveauer, hvis vi skal give en bedre planet videre til de kommende generationer.

Og det er så vigtigt, at vi fordeler klodens ressourcer mere lige, så vi kommer væk fra den situation, vi er i nu, hvor otte mennesker - otte mænd - ejer lige så store rigdomme som halvdelen af jordens befolkning.

Men det glæder også en naturelsker som mig, at Socialdemokratiet slår fast, at natur, dyr, planter og miljø - ja, et fuglefløjt eller duften af en viol - har værdi i sig selv. Det kan lyde indlysende for nogle, for mig i hvert fald, men det er et nybrud, at ikke alt handler om nytteværdi og vækstpotentialer.

Nu skal vi vise ledelsesmæssigt format og på en begavet måde rumme de åbenlyse politiske forskelle, der er i mellem os fem partier

Så tak til de socialdemokratiske græsrødder for at kridte banen op på den måde, selvom jeg godt kunne tænke mig et større fokus på at forandre frem for på at bevare, men sådan er vores politiske dna jo forskelligt.

Jeg håber, at vi oppositionsledere vil være lige så klarsynede, når vi diskuterer vores fælles politiske retning. Jeg håber, at vi ligesom de socialdemokratiske medlemmer vil anerkende, at menneskerrettighederne gælder alle, uanset om man er hvid eller brun, og at vi samtidig vil satse benhårdt på det aktive og forpligtende, internationale samarbejde og sikre solidariteten ikke kun herhjemme, men globalt.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det fremkalder for mig at se konturerne af et Danmark, der er igen kan blive større end sig selv. Et Danmark, der ikke bare vil være det bedste land i verden, men det bedste land for verden.

Det er sådan et Danmark, jeg gerne vil arbejde for. Det er sådan en vision for Danmark, der for mig at se kan være den politiske retning, som vi kan samarbejde om i oppositionen.

Det er sådan en vision for Danmark, der vil betyde, at vi allerede i dag begynder at træffe modige og fremsynede beslutninger - at vi tør eksperimentere, fordi fremtiden er mindst lige så ukendt, potentialefyldt og spændende, som den altid har været.

Det kræver ikke, at vi bliver enige om alt, når vi oppositionsledere mødes i morgen og til de møder, der forhåbentlig følger snart derefter. Men det kræver, at vi er enige om retningen. Det kræver, at vi har forståelse for hinandens forskelligheder. Det kræver, at vi faktisk taler sammen, opbygger gensidig respekt og er villige til at indgå kompromisser, når det passer sig.

Det kan måske synes usædvanligt, at vi i oppositionen ikke allerede har et klart defineret alternativ til den nuværende regering. Men jeg tror nu, det er meget naturligt, når man tænker på, hvor vi kommer fra.

Alternativet gør endnu mange ting for første gang, men jeg tror også, at det kollaps af centrum-venstre, vi så under og efter Thorning-regeringen har kaldt på, at partierne hver især har måttet bruge tid på at genopfinde sig selv, før de kunne koncentrere sig om de partier, de formentlig skal samarbejde med efter et valg.

Den usikkerhed og søgen, der har været, tror jeg, vi kan bruge til noget positivt. Det skal vi. Tavlen er visket ren, og vi kan tænke nyt. For vi skal ikke have en gentagelse af det forløb, vi så sidst, centrum-venstre var i regering.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Den ambition tror jeg, de andre partiledere deler. Så nu skal vi vise ledelsesmæssigt format og på en begavet måde rumme de åbenlyse politiske forskelle, der er i mellem os fem partier.

Og med Socialdemokratiets nye principprogram på bordet, og det kærkomne fokus på netop bæredygtighed og ulighedsbekæmpelse, går jeg ind til mødet med Mette Frederiksen og de øvrige partiledere i oppositionen med masser af gå-på-mod og lyst til at snakke politik og en ny vej for Danmark. Det ser jeg frem til.

Også selv om det er vigtigt at huske, at et er et politisk principprogram, noget andet er de konkrete politiske prioriteringer på Christiansborg.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

• Du lytter til Politiken

Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

Henter…

Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

• Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

Henter…

Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden