0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forfatteren Delia Ephron: Efter 54 år blev vi forelskede. Fem måneder senere fik jeg leukæmi

Som 72-årig blev Delia Ephron forelsket i en mand, som hun datede som ung. Kort efter blev hun alvorligt syg. Men kan kærlighed sent i livet overleve, når døden er inden for rækkevidde?

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Illustration: Ping Zhu for The New York Times

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg troede, jeg var dumpet ind i en af mine egne romantiske filmkomedier. En af den slags, jeg lever af at skrive. Min søster Nora og jeg skrev ’You’ve Got Mail’ og flere andre film sammen. Hvordan folk bliver forelskede, er min specialitet.

Historien begynder her: I august sidste år skrev jeg et essay til New York Times om, hvordan jeg under mine forsøg på at opsige min afdøde mands telefonabonnement var endt i et sandt helvede. I oktober fik jeg så en mail fra en mand, der havde læst min artikel. Min søster havde skaffet mig en date med ham, dengang jeg var 18 år gammel. Vi havde haft tre dates, skrev han til mig. Nu var vi så blevet 72, der var altså gået 54 år.

»Vi var engang ude at se football. Columbia Lions spillede, og det sneede kraftigt«, skrev Peter til mig, efter at jeg i min svarmail havde indrømmet, at jeg ikke havde den fjerneste erindring om vores dates. I mellemtiden var han blevet psykiater, nærmere bestemt jungianer, og boede nu i Californien. Vi havde visse ting tilfælles. Da Peter efter sin kones død ville opsige hendes telefonabonnement, havde han haft samme problemer som jeg. Den sidste rejse, han havde været på sammen med sin kone, var gået til Siracusa på Sicilien. Min seneste roman, ’Siracusa’, udspiller sig samme sted. Peter var helt vild med bogen, fortalte han. Han kendte godt vejen til en forfatters hjerte.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts