0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.


Skolelærer: Seksuelle grænser skal på skoleskemaet

Sexisme er for mange en stor del af vores opvækst, og børnenes vej ind på den seksuelle scene er plastret til med dårlige rollemodeller og forkvaklede stereotyper på mænd og kvinder.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mette Dreyer/Politiken-Tegning
Foto: Mette Dreyer/Politiken-Tegning

Arkivtegning

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er alt for tit en automatreaktion, at populære temaer i offentligheden bliver foreslået som nye ting, der skal på skoleskemaet.

Fra kostvejledninger, til privatøkonomi, forbrugeretik, trafikregler og digital dannelse. Listen er lang. Hver gang det sker, sidder jeg som lærer og sukker og tænker på udsigten til endnu et emne, jeg skal bearbejde og analysere, diskutere og samle til en pakke, der gør det spiseligt og forståeligt for de unge mennesker, jeg har tæt på mig. En lærer i modelunernes vinde.

Det til trods er jeg ikke et sekund i tvivl om, at vi skal bruge det momentum, der er nu, på at skabe en bevidsthed om seksuelle grænser i vores undervisning.

Kampagnen #MeToo er stærk, den er direkte. Og den er sand. Sexisme er for mange en stor del af vores opvækst, og børnenes vej ind på den seksuelle scene er plastret til med dårlige rollemodeller og forkvaklede stereotyper på mænd og kvinder.

Forleden hev en dreng i 8. klasse fat i mig. Han havde et spørgsmål. »Mathias, er det ikke rigtigt, at rigtige mænd ikke græder, når de slår sig?«. Drengene stod omkring os og ventede spændt på mit svar. Spørgsmålet kom bag på mig, og det blev desværre til et lidt vagt svar a la: »Nej, det er ikke rigtigt«.

Mine elever føler helt ubevidst, at de skal leve op til rollerne som den villige pige og den selvsikre krævende mand

Samme elev og hans klasse lavede jeg et forløb med om sexisme, da de gik i 6. klasse. Jeg underviste sideløbende med ’Uge Sex’, en årligt tilbagevendende uge med fokus på køn og seksualitet. Det var med afsæt i kristendomskundskab og snak om moral og etik, at vi diskuterede køn og sexisme.

Jeg havde i ugerne op til lagt mærke til, at eleverne gik og sang med på et par danske sange, der både i tekst og video var så eksplicit sexistiske, at det var skræmmende. Kvinderne var letpåklædte og villige, og mændene var hårde og tiltrækkende.

Da jeg bad eleverne om at se deres yndlingsmusikeres musikvideo og analysere, hvordan deres køn blev fremstillet, skete der noget usædvanligt. Det var drengene, der først og fremmest råbte højt og bad mig om at slukke for videoen.

Eleverne gav samstemmende udtryk for, at de syntes, det var ubehageligt. At de havde svært ved at se sig selv i rollerne. Alligevel kunne man se pigerne gøre sig til som kvinderne i videoen, når de sang med, og drengene stod og spillede smarte.

Min pointe er, at mine elever helt ubevidst føler, at de skal leve op til rollerne som den villige pige og den selvsikre krævende mand. Det skal vi sige fra overfor. Som mænd og kvinder. Som professionelle og forældre. Vi skal have #MeToo på skoleskemaet.