»Uanset hvordan man vender og drejer det, så er værnepligt i bund og grund et udtryk for, at én persons legeme bliver underkastet en anden persons vilje«. (Arkivfoto)
Foto: Henriette Dæhli

»Uanset hvordan man vender og drejer det, så er værnepligt i bund og grund et udtryk for, at én persons legeme bliver underkastet en anden persons vilje«. (Arkivfoto)

Debatindlæg

Tidligere værnepligtig: Værnepligt er moralsk forkasteligt og moderne frihedsberøvelse

Forsvaret skal kæmpe mod frihedsberøvelse, ikke profitere på, at det eksisterer.

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

Har du overhovedet selv aftjent din værnepligt, bliver der kækt spurgt, når man i den offentlige debat postulerer, at værnepligten er moderne frihedsberøvelse.

Til det kan jeg svare: Ja, jeg har aftjent min værnepligt, hvor jeg fik en masse gode oplevelser og færdigheder med i bagagen, og jeg mener naturligvis stadig, at værnepligt er moderne frihedsberøvelse og derfor skal erstattes af værneret (dvs. retten til at melde sig frivilligt).

Det er dybt forskruet, når man vælger at kalde en aktivitet som værnepligt for dannelse, vel vidende at man ved manglende fremmøde bliver afhentet af bevæbnede mænd og i sidste ende kommer i fængsel ved udeblivelse fra værnepligten.

98 pct. af dem, der aftjener værnepligt i dag, er frivillige. Og jeg forstår egentlig godt, hvorfor så mange unge mennesker melder sig frivilligt. Der er masser af gode grunde til at ville forsvare Danmark. Vi er et frit og demokratisk land, der bygger på gode vestlige værdier. Og de værdier er bestemt værd at kæmpe for samt forsvare. Derfor meldte jeg mig også selv som frivillig værnepligtig ved Trænregimentet i 5 HBU Kompagni sidste år.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce