Foto: Joachim Adrian

Debatindlæg

Kviklåns-julegaver fra folk, der er på røven: Hvor i alverden er DSB’s og Movias sociale ansvarlighed?

Det er ikke så mærkeligt, at låneudbyderne gerne vil reklamere i busser og S-tog, hvor sandsynligheden for at ramme målgruppen af folk på røven er særlig stor.

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

’Giver du dårlige julegaver?’, spørger et af kviklånsfirmaerne i den båndsløjfe af reklamer for hurtige smålån, der vises på skærmene i busser og S-tog.

Hensigten er selvfølgelig at pirke til den dårlige samvittighed hos den enlige mor, der gerne vil leve op til forventninger om gaver, der tåler sammenligning med, hvad de andre børn får.

Den enkle løsning er at optage et hurtigt lån på 5.000, 10.000 eller 15.000 kroner. Så er de gode gaver hjemme, og situationen er reddet. Midlertidigt.

Jeg ved godt, at spørgsmålet ikke er henvendt til mig. Jeg har min gode faste løn, min lejlighed, mit sommerhus, min budgetkonto og i det hele taget mit på det tørre. Spørgsmålet er til dem, der ingen fast løn eller ejendom har, er på en mindre overførselsindkomst, skal forsørge deres børn på en enkelt ufaglært indkomst eller har ladet sig friste til et forbrug, der slet ikke hænger sammen med indtægten.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce