Foto: DREYER METTE
Debatindlæg

Chris Bjerknæs: Hvorfor hopper I på de rituelle slankekure i januar? Jeg vil spise, ryge og drikke mere i 2018

Hvor er kropsaktivisterne og Instagrampigerne i kampen FOR den tykke mand? Hvor kvinder er erotisk buttede, er den fede mand bare en usynlig taber. Men også i år skal mit nytårsforsæt være at ryge, drikke og spise mere og være glad i min krop.

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

Julen er over os, og julen er hjerternes fest. Men for mig, som med de fleste andre, handler julen også om mad, og jeg skatter de danske madtraditioner højest, når det kommer til julen. Jeg har allerede, bare her i december, spist både sovs, and, flæskesteg og risalamande, og det smagte godt nok dejligt.

Jeg har sandsynligvis også taget et par ekstra kilo på, men det må jeg jo tage med. Så er der heldigvis mere af mig, som min kone kan elske. Nogle ville så have et nytårsforsæt om at tabe kiloene igen, men jeg tror, at jeg vil gentage mit nytårsforsæt fra sidste år om at ryge mere, drikke mere og spise mere, for det har jeg nemlig holdt med stor succes. Med det nytårsforsæt in mente føler jeg mig også gladere, end hvis jeg var en af de forhippede fitness-tosser, som altid stresser rundt de første tre uger efter nytår.

Der er sikkert mange maratonløbere, speltmødre, yogatyper og andre kernelæsere af Politiken, der allerede nu korser sig over mit afslappede forhold til mad, krop, alkohol og tobak. Men helt ærligt folkens, hvorfor er det så frygteligt at ønske at være glad og tilfreds med sit liv og sin krop, uanset størrelsen? Jeg ønsker personligt ikke at se anderledes ud.

Jeg er den, jeg er, og det er jeg sådan set stolt af. Det er også noget hykleri, at de moderne, feministiske kropsaktivister hyldes for at smide tøjet og være stolte af deres kroppe, uanset hvordan de ser ud, men at jeg som mand ikke skal have lov til at juble over min småfede silhuet (Okay, den er måske lidt større end småfed).

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce