Ifølge Danmarks Statistik blev der i 2018 født 61.476 danske børn. Fødselstallet er steget siden det store dyk i 2013, og derfor bliver det også af langt størstedelen af danskerne betragtet som en selvfølge, at de en dag bliver en del af denne statistik, når de udvider tosomheden med ønskebarnet. Men desværre er virkeligheden ikke altid så ligetil, og i Danmark bliver 9 procent af børnene derfor til med hjælp fra fertilitetsbehandling. Det er den højeste procentdel i verden.
Da jeg som 24-årig nyuddannet læge var klar til at stifte familie, løb min mand og jeg hovedet mod muren, da dommen pludselig lød ’polycystisk ovariesyndrom’ og stærkt nedsat sædkvalitet. Tilsammen bevirkede de to, at chancen for at blive gravid naturligt var ringe, hvorfor der skulle mange hormonrige og stressende fertilitetsbehandlinger til, før vi kunne kalde os forældre.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.