0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hvornår har du sidst sagt nej til digitalisering?

Hvad nytter det, at vi kan behandle dobbelt så mange sager på den halve tid, hvis digitalisering efterlader os med en dyb analog sult? Danmark har brug for politikere med modet til at beholde analoge løsninger, der virker, frem for digitale løsninger, der lokker.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Claus Nørregaard/POLITIKEN
Foto: Claus Nørregaard/POLITIKEN
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

På forsiden af Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside mødes man af et neonskilt med teksten ’Fordi hverdagen er digital’. I dag er der vel næppe mange, der vil modsige den konstatering. Selvfølgelig er hverdagen digital. Se dig omkring! Computere, mobiltelefoner, servere og netforbindelser udfylder stadig flere funktioner i hjemmet, på arbejdspladsen og i den offentlige forvaltning. Det virker nærmest komplet tåbeligt at mene andet.

Men hvad nu, hvis påstanden alligevel er noget vås? Tænk over det: Min hverdag er godt nok fyldt af e-mails, tekstbehandling og opslag på Google. Men den er endnu mere fyldt af min have, min familie, min opvask, huset, ukrudtet i indkørslen, rodet i dagligstuen, min hund, mit træværksted, abrikostræerne, bilen, der flytter min fysiske krop omkring, tøjet, som holder den varm, aftensmaden, som holder den i live, og min datters madpakker, som jeg smører med glæde og kærlighed – dag efter dag efter dag.

Mange af opgaverne i hverdagen udfører jeg med hjælp fra en computer. Måske jeg køber ind på nettet eller koordinerer hverdagen med sms. Der ligger ofte også en digital infrastruktur bag mange af de goder, jeg nyder. Men gør det hverdagen digital? Min hverdag ville i hvert fald heller ikke hænge sammen uden elektricitet, veje, daginstitutioner eller kloakering for den sags skyld. Man kunne altså lige så godt proklamere, at hverdagen er kloakeret, som at den er digital. Og man kan med mindst lige så stor ret påstå, at hverdagen er analog – og at mange analoge teknologier i dag løser rigtigt mange opgaver i hverdagen helt optimalt. Fra den hammer, jeg bruger i mit værksted, over skolelærere af kød og blod til de bøger, jeg låner på det lokale bibliotek.

Men hvorfor hænger jeg mig nu i ord? Det gør jeg, fordi det ikke er ligegyldigt, hvad vi kalder verden omkring os. Vi ved alle, at den måde, vi taler om køn eller etnicitet på, har stor betydning for det levede liv. Og der sker altså noget ret betydningsfuldt, når man accepterer, at ’hverdagen er digital’. For hvis hverdagen er digital, så er alle de løsninger, samfundet behøver for at kunne drives og udvikles, helt indlysende også digitale. Det er for eksempel indlysende, at en analog køreplan er en fejl, der skal rettes med en app. Og det er indlysende, at man skal udstyre hvert skolebarn med en iPad med internet på. Hvordan skulle de dog ellers kunne lære at begå sig i en ’digital hverdag’?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter