Debatindlæg afJørgen K. Kjems

civ.ing., lic.tech.

Min ’Europe Talks’-samtalepartner og jeg blev enige om, at Europa må finde en ny balance for den lokale selvbestemmelse.

Europe Talks-deltager: Vi skal udnytte vores forskellighed

Lyt til artiklen

Europas styrke ligger i at kunne forene modsætninger og skabe nye løsninger, der trækker på de bedste sider af den europæiske kultur. Vores styrke ligger i vores forskellighed, at vi lever på forskellige måder i Athen, Rom, Madrid, Berlin og København. At vores nationale kulturer har særpræg, der afspejler vores historie, traditioner, sproglige egenart og den måde, vi har fået indrettet vores politiske virkelighed på.

Jeg havde en spændende samtale med min tyske samtalepartner, hvor vi enedes om at søge løsninger, der udnyttede denne forskellighed. Vi så gerne EU som en stærk spiller på den globale scene, samtidig med at de fælles regler sikrede national og lokal frihed til at klare de personnære ting som uddannelse, omsorg og integration. På den internationale scene har Europa en uhyre vigtig rolle som drivkraft i omstilling til bæredygtighed og kamp mod klimaændringer.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her