Debatindlæg afAli

Afghanistan

I 2015 eksploderede flygtningestrømmen til Europa, og en hel del flygtninge – herunder børn på egen hånd – fandt vej til Europa og Danmark. I en ny bog har forfatterne ladet børnene fortælle deres egne historier. Politiken bringer her et uddrag, hvor Ali, der er flygtet fra Afghanistan, giver sit syn på flugten og mødet med Danmark.

Fra bogen 'De uledsagede': En talibaner går hen til min far og skyder ham i hovedet. Jeg står lige ved siden af

Lyt til artiklen

I Afghanistan bliver man voksen som tiårig. Det gjorde jeg også. Jeg voksede op i en landsby med min mor og far, min storesøster og min storebror. Min mor passede os børn, min far var politibetjent. Hver dag gik jeg i skole. Det måtte min storesøster ikke. Piger må ikke ret meget i Afghanistan.

Der var en gruppe, der hedder Taliban. De havde meget stramme regler for alting og ville gerne bestemme det hele. Hvis vores skole besluttede, at piger også gerne måtte gå der, kom Talibans folk og brændte skolen ned.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her