Debatindlæg afTheis Holm Trabolt og Ditte Brøndum

Politisk konsulent i Den Sociale Retshjælps Fond og næstformand i Dansk Socialrådgiverforening

Tiden er moden til at revurdere forbuddet mod indsattes mulighed for at benytte sig af digital adgang – naturligvis under kontrollerede forhold.

Den Sociale Retshjælps Fond og Dansk Socialrådgiverforening: Internetforbud modarbejder en ny start for tidligere kriminelle

Lyt til artiklen

»Det handler om mit liv, mine muligheder og valg. Mit ID er mit og ingen andres – fordi hverdagen er digital«. Sådan lyder det i forbindelse med den nye version af NemID – MitID – der lanceres i 2021. Og det er rigtigt: Adgang til internettet er i dag helt afgørende for, at man kan leve en almindelig tilværelse i Danmark. De seneste år er størstedelen af kontakten med det offentlige, med banken og sociale relationer flyttet til hjemmesider og digitale platforme – NemID, netbank m.v. – som i det daglige liv er nærmest umulige at undvære.

Alligevel er indsatte i fængslerne afskåret fra digital adgang. Det har store konsekvenser for både tilværelsen i fængslet og deres mulighed for at få et normalt liv igen efter løsladelse, og det er vel det, vi gerne ser, at tidligere indsatte får. Imens MitID stadig tager form, og de tekniske snitflader defineres, har vi en kærkommen mulighed for samtidig at genoptage debatten om dem, hvis hverdag er analog, og hvis liv, muligheder og valg af den grund er begrænsede – det gælder bl.a. de fængselsindsatte.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her