0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ministeren for udviklingssamarbejde: Udviklingsbistanden er alt andet end voksenkedelig

Jeg tager gerne voksenbeslutningerne, men jeg vil gøre det, så vi bevarer det ungdommelige engagement.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling (arkiv)
Foto: Jens Dresling (arkiv)
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Da jeg blev minister for udviklingsbistand, sms’ede min 17-årige datter mig: »Far, det er jo den fedeste og vigtigste post«. Og enhver, der har været ude på gader og stræder det sidste år, vil have mødt og set flokkevis af engagerede unge, der demonstrerer for klimaet og solidaritet med de fattigste lande. De lande, der rammes hårdest af klimaforandringerne.

Prøv en gang at spørge en politiker, hvad der for alvor satte gang i deres politiske engagement i de unge år. Jeg vædder gerne to kolde fra kassen på en af Aalborgs bedste beværtninger på, at en meget stor del vil fortælle om lysten til at hjælpe i udviklingslande.

Politikens Susan Knorrenborg opfordrede mig 17. december i signaturen ’Prehn, tag en voksenbeslutning’ til også at turde tage de kedelige voksenbeslutninger.

Jeg kan forsikre om, at jeg nok skal tage masser af beslutninger om klima- og udviklingsbistand. Heldigvis kan jeg foreløbigt konstatere, at beslutningerne opfattes som alt andet end voksenkedelige. De er nærmere ungdommeligt engagerende. For er der nogen, der holder fanen højt, er det de unge. Det er dem, der står for energien og for håbet. Dem, der satte en klimadagsorden for et helt folketings valgkamp. Og de gjorde det helt uden diskussioner om penge, finanslovskontoer og tal. Deres fokus er handlinger og nytænkning.

De unge satte en retning. Og regeringen har fulgt trop fra dag ét. Med ambitiøse reduktionsmål og med Danmarks første klimalov. Vi er i gang med at gøre de 17 mia. kroner, Danmark årligt bruger på udviklingsbistand, grønne, hvilket i øvrigt også er den bedste måde at bekæmpe fattigdom på. Vi har ambitioner for hver eneste udviklingskrone, vi bruger. Til gavn for klimaet. Til gavn for de skrøbelige lande. Og til gavn for de landes unge og fremtid.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter