0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Anne Lise Marstrand-Jørgensen: Udrejsecenter Ellebæk siger mere om os, end om dem vi ydmyger

De fleste er ligeglade med skæbnerne på Ellebæk. Tænk, at det er Danmark.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Valdemar Jørgensen
Arkivbillede:: Valdemar Jørgensen

Skæbnerne kender jeg til, synet matcher fortællingerne. Det eneste, jeg tænker foran tremmedøren, er: Det kan ikke være Danmark, skriver forfatter Anne Lise Marstrand-Jørgensen.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg har besøgt Ellebæk Udrejsecenter før. Pigtråd, jernport, sikkerhedsgodkendelse.

Det er første gang, jeg ser en beboelsesfløj indefra. På den aflåste gang lister en mand rundt i badesandaler og forsvinder ind i sin celle. Der er tremmer for døren, tremmer for vinduerne, malingen på cementgulvet skaller af i store plamager.

Skæbnerne kender jeg til, synet matcher fortællingerne. Det eneste, jeg tænker foran tremmedøren, er: Det kan ikke være Danmark.

Op til fem mennesker på graffitibemalede værelser. En betalingstelefon på gangen for dem, der har råd. Ventetid og angst. Misforståelser, der går for vidt, fordi der ikke er en tolk. Ingen mobiltelefoner, intet internet. Fængselsarbejde for småpenge, gårdture på højst en time om dagen.

Sådan er fængslet, vi ikke må kalde et fængsel. Stedet, hvor afviste asylansøgere og folk uden opholdstilladelse kan frihedsberøves, hvis de ikke samarbejder med politiet om udsendelse. Det er administrativ tilbageholdelse af mennesker, som ikke har begået kriminalitet.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter