Debatindlæg afPelle Dragsted

Debattør og tidl. mf for Enhedslisten

Der findes latent antisemitisme overalt i vores samfund, som skal bekæmpes. Men at pege på venstrefløjen som en trussel mod danske jøder er forkert.

Pelle Dragsted til Mette Frederiksen: Det er langt ude at påstå, at antisemitisme trives på venstrefløjen

Lyt til artiklen

Antisemitisme er i mine øjne nok tæt på det værste, man kan blive beskyldt for. Den ældgamle, men stædige racisme rettet mod jøder, som gennem tiden har medført uhyrlige forbrydelser, er en svøbe, som skal mødes med foragt og modstand, hvor end den stikker sit grimme ansigt frem.

Jeg er vokset op i en venstreorienteret familie og opdraget med, at antisemitisme er det værste af det værste. År efter år har vi mindedes Krystalnatten som en advarsel om, hvad der kan ske, når jødehad og andre former for racisme får lov at vokse frem. Jeg har kæmpet mod antisemitisme hele mit liv. Og min oplevelse er, at det altid er venstreorienterede, der har stået forrest i indsatsen mod racisme og antisemitisme.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her