0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Zionist: Rigtige venner af Palæstina ville opfordre til fred

Palæstinenserne kan miste muligheden for en selvstændig stat med Trumps plan. Derfor skal alle, der kalder sig venner af Palæstina, råbe op om fred. Og det kan kun gå for langsomt.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Ozan Kose/Ritzau Scanpix
Foto: Ozan Kose/Ritzau Scanpix

Foto: OZAN KOSE/Ritzau Scanpix

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

USA’s præsident Trump har lavet en plan for fred mellem Israel og palæstinenserne, hvor Israel får alt, hvad de kunne drømme om. Palæstinenserne får næsten ingenting.​

Jeg er ven af Israel, jeg er zionist. Men jeg ønsker det bedste for Israels naboer. Derfor håber jeg, at palæstinenserne begynder at forhandle fred.

Palæstinensernes ledelse har ikke villet forhandle fred siden 2014. Palæstinenserne har sagt nej til fredsforslag i 20 år. Det er fredsforslag, hvor palæstinenserne ville få deres egen stat på Vestbredden og Gaza, hvor Jerusalem var hovedstad i begge lande. Palæstinenserne ville have mere og sagde nej. De sagde nej til Clintons fredsplan i år 2000, de sagde nej til fredsplanen i år 2008, og de sagde nej til Obama i år 2014. I 20 år har palæstinenserne sagt nej til fred.

Imens har venner af Palæstina brugt deres tid og energi på at beskylde Israel for alverdens forbrydelser. Jeg synes hellere, at venner af palæstinenserne skulle opfordre til fred. Råbe så højt, man kan, til terrororganisationerne Hamas og Islamisk Jihad og til palæstinensernes ledelse: Læg våbnene, og søg freden.

Hvis palæstinenserne ønsker et selvstændigt Palæstina ved siden af Israel, så er det nu. Det er nu, der skal skabes fred. Det burde have været for 20 år siden, og nu er det ved at være for sent. Palæstinenserne kan miste muligheden for en selvstændig stat med Trumps plan. Derfor skal alle, der kalder sig venner af Palæstina, råbe op om fred. Og det kan kun gå for langsomt.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter