0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Erfaren lærer: Vores skoler er blevet en udmattende undervisningsfabrik

Dagene i vores gymnasie- og grundskoler er for lange. Sidst på dagen kæmper eleverne for at koncentrere sig, og lærerne overvejer at skifte profession, hvis de da ikke allerede har gjort det.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Philip Ytournel/POLITIKEN
Arkivtegning: Philip Ytournel/POLITIKEN
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

For en mangeårig underviser i gymnasie- og grundskole kan det være svært at forstå, at undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) grundlæggende vælger at holde fast i de lange skoledage. Aldrig har man siddet så meget på skolebænken, og både grundskole og gymnasium nærmer sig efterhånden udmattende undervisningsfabrikker.

Værst står det til for de yngste. Når man har lektioner fra 8 til 15 næsten hver dag allerede i 7. klasse og til lidt i 16 i 8. klasse, så siger det sig selv, at det er for meget til børn på 13-14 år. Jeg har alt for ofte oplevet trætte og opgivende elever, som i de sene eftermiddagstimer ingenting får ud af undervisningen, på samme måde som læreren også kører på pumperne, når det ringer ind til ottende, skæbnesvangre undervisningstime.

Der er grænser for, hvor meget viden hjernen kan optage i løbet af en dag. Der er grænser for, i hvor høj grad man kan byde børn en skoleuge, der nærmer sig en 37 timers arbejdsuge. Hvis flere lektioner blev brugt på at lave lektier og generel lektiehjælp, og man kunne holde fri, når man kom hjem, ville de lange skoledage måske give mening, men det er bare ikke tilfældet. Børnene har generelt både flere timer og lektier, ulykkeligvis.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere