Debatindlæg afKathrine Kjær Sørensen

Forkvinde i Århus Radikale Ungdom

Forskruet, at statsborgerskab i Danmark skal være som en præmie, man skal gøre sig fortjent til overhovedet at håbe på at få.

Forkvinde i Radikal Ungdom: Urimeligt krav til kommende danske statsborgere

Lyt til artiklen

Jeg er dansk statsborger. Jeg kan stemme, stille op til valg og har ret til at opholde mig i Danmark. Ikke nødvendigvis noget, jeg tænker på dagligt, om overhovedet, men det er ikke desto mindre vigtigt for min selvopfattelse.

23. februar kunne man erfare, at Det Konservative Folkepartis formand, Søren Pape Poulsen, ønsker at tage muligheden for statsborgerskab fra de borgere, der tidligere er idømt såvel betinget som ubetinget fængsel. At forslaget muligvis er i strid med Den Europæiske Konvention om Statsborgerret, er allerede et godt argument for at modsætte sig det, men den konsekvenstænkning, som de konservative lægger for dagen, er det i sig selv vigtigt at anfægte.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her