0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavne: Hjælpepakke til dansk luftfart er faktisk godt for klimaet

Dansk luftfart vil gerne drive grøn omstilling. Også derfor er det afgørende, at den overlever coronakrisen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Thomas Borberg
Arkivfoto: Thomas Borberg

I disse dage bliver der forhandlet intenst om hjælpepakker for at sikre branchens fortsatte levedygtighed. Det kan politikerne også gøre med klimamæssig sindsro, skriver Peter Goll, kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavne, i dette indlæg.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I onsdagens udgave af Politiken skrev Morten Rasmussen, at politikerne skulle droppe hjælpepakker til dansk luftfart for dermed at redde klimaet. Coronakrisen har bragt den danske luftfart i knæ. Fly holder stille, og tusindvis af medarbejdere er sendt hjem. I disse dage bliver der forhandlet intenst om hjælpepakker for at sikre branchens fortsatte levedygtighed. Det kan politikerne også gøre med klimamæssig sindsro. For ud over at holde hånden over luftfarten på den korte bane er det en langsigtet investering i, at branchen kan leve op til sin egen meget ambitiøse målsætning om at reducere sin udledning med 30 pct. i 2030 – og være helt klimaneutral senest i 2050.​​

Luftfarten er kritisk infrastruktur for Danmark. En tredjedel af al værdi, Danmark eksporterer, transporteres via luftfragt. Det er afgørende for vores velfærd og nationale økonomi, at vi hurtigt og effektivt kan udveksle varer og tjenesteydelser. Luftfarten bidrager årligt til at skabe velstand i Danmark for en værdi af op mod 100 mia. kr. Mere end 500 virksomheder er beskæftiget i den danske luftfartssektor, som sikrer 50.000 arbejdspladser i hele landet. Det vil betyde et stort velfærdstab for det danske samfund at skære det væk.​​

Desværre har alt det gode, vi leverer, omkostninger for klimaet. Det er vi fra branchens side helt bevidste om. Det er derfor, det er så afgørende, at vi fortsætter de gode og helt konkrete initiativer, vi allerede havde sat i gang for at omstille dansk luftfart til at være klimamæssigt bæredygtig. I stedet for at tænke kortsigtet og i en minimal klimagevinst, der blot vil betyde, at vi flytter flyruter, arbejdspladser og CO2-udledning til udlandet, skal vi sætte fart på den grønne omstilling af luftfarten i Danmark. Vi er som branche på vej med et visionært udspil, der viser vejen derhen, hvor vi ikke blot omstiller dansk luftfart, men potentielt også kan drive luftfartens grønne omstilling i resten af verden.

Men selv om vi fortsat har fokus på klimaet, skal vi først igennem coronakrisen. Vi skal sikre, at vi også fremadrettet har en luftfartsbranche, der kan gå i front på den grønne omstilling. Det kræver økonomisk overskud, og at vi står sammen som samfund. Vi skal redde de arbejdspladser, som udgør rigtig mange danskeres hverdag – for det er disse danskere, der skal sikre den grønne omstilling af luftfarten, som Morten Rasmussen søger.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere