0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Cepos-direktør svarer igen: Coronakrisen udfordrer kun fordommene om den liberale verdensopfattelse – men ikke markedets overlegenhed

Det giver ingen mening at bruge en exceptionel krisetilstand som afsæt for en generel kritik af Danmarks liberale samfundsorden med frie markeder og konkurrence.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Katinka Hustad
Foto: Katinka Hustad

Martin Ågerup er direktør i den liberale tænketank Cepos. Arkivfoto: Katinka Hustad

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Coronakrisen bliver i disse dage misbrugt af venstrefløjen til at kritisere Danmarks liberale samfundsorden med frie markeder og konkurrence. ​

Et eksempel er Kirsten Drotners indlæg 20. marts. Her påstår hun, at jeg »taler om offentligt ansatte og civilsamfundet som uproduktive vedhæng til den produktive sektor, dvs. det private erhvervsliv«. Det passer ikke.

Drotner afslører, hvor fordomsfuld hun er, når hun formår at bilde sig selv ind, at hendes liberale politiske modstandere skulle mene noget så absurd, som at uddannelse, sundhed og pleje er uproduktivt. Tværtimod er mit og andre liberales stærke fokus på, hvordan vi bedst muligt kan organisere velfærdssektoren, netop en anerkendelse af, hvor vigtig den er for os alle sammen.

At liberalt sindede ikke skulle have øje for civilsamfundets betydning, er lige så absurd. For mit eget vedkommende har jeg i årevis deltaget i debatten om vigtigheden af et stærkt civilsamfund og var for nogle måneder siden taler ved Civilsamfundets Fællesdag i DGI-byen.

Drotner har ret så langt, at markedet ikke (på egen hånd) kan håndtere situationer som coronakrisen. Det er imidlertid velbeskrevet i den liberale litteratur, at der er ting, markedet ikke kan klare. Undtagelser, som bekræfter den regel, at markeder er bedre end noget andet kendt system til at fremme velstand og innovation.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter