Debatindlæg afJeppe Kofod,

udenrigsminister

Vi forholder os aktivt til den omskiftelige verden omkring os, mener udenrigsministeren.

Jeppe Kofod: Jeg må klart afvise, at samarbejdet med amerikanerne skulle være naivt

Lyt til artiklen

Der har den seneste tid været en ret ophedet debat om den amerikanske pakke på ca. 83 mio. kr. til økonomisk udvikling og uddannelse i Grønland. Det, der grundlæggende er en god nyhed for Grønland, har affødt mange harske kommentarer fra højre og venstre. Jeg byder enhver debat om vores rigsfællesskab velkommen, for der sker unægtelig vigtige ting i Arktis og i rigsfællesskabet i disse år. Men det er vigtigt at have fakta og proportioner med i debatten – i respekt for rigsfællesskabet og for vores nære internationale partnerskaber.

Jeg deler bestemt ikke det synspunkt, at det er farligt eller forkert, at vores tætteste allierede, USA, giver projektstøtte til Grønland. Det afgørende er, at det kommer det grønlandske samfund til gavn, og at det er en støtte, som Naalakkersuisut, det grønlandske Landsstyre, selv er interesseret i. Det er i øvrigt ikke exceptionelt, at Grønland modtager økonomisk støtte fra nærtstående internationale partnere. EU giver f.eks. årligt ca. 230 mio. kr. til den grønlandske uddannelsessektor.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her