0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Transportminister og -ordførere: »Det skal ikke vare længe, før vi også lige skal huske tandbørsten, når vi stiger på toget i Danmark«

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Martin Lehmann
Arkivfoto: Martin Lehmann

Det er en forudsætning, at vi samarbejder med såvel Sverige som vores naboer mod syd, hvis nattoget skal blive en realitet i Danmark, skriver transportministeren og transportordførere i dette indlæg.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Vi har en fælles vision om et Danmark, hvor den kollektive trafik igen bliver et attraktivt transporttilbud til danskerne, og hvor den kollektive trafik igen skal være en naturlig mulighed, hvis man ønsker at rejse udenlands. Nattoget er en velkendt rejseform, som lever i bedste velgående i flere lande. Bare ikke i Danmark.

For mange herhjemme vil nattoget nemlig være en saga blot. Et levn fra Agatha Christie-tiden eller et minde om Interrail-ture gennem Østeuropa, før Berlinmuren faldt. Noget, man kørte i til København, før Storebæltsbroen kom – et tog, man i dag tager sine børnebørn med på Jernbanemuseet for at få et glimt af i efterårsferien. Sådan skal det ikke være.

Nattoget giver dig nemlig ikke alene mulighed for at rejse langt, krydse grænser og få nye rejseoplevelser. Det giver dig også mulighed for at rejse om natten og dermed optimere din rejsetid, så du har dine vågne timer til, ja, at opleve det nye land. Desuden er nattoget et miljøvenligt alternativ til bilen og flyet, som i dag er de muligheder, vi har herhjemme, når vi skal rejse langt. Det er en meget vigtig pointe: Nattoget kan bidrage til at reducere vores CO2-udslip og dermed styrke vores miljø- og klimaindsats, som vi også på transportområdet skal finde gode løsninger på.

Det var derfor kærkomment, da Trafikverket i Sverige for nylig offentliggjorde sin endelige rapport om nattog mellem Sverige og det europæiske fastland. Trafikverket fastslår nemlig, at daglige nattog fra Sverige via Danmark til Tyskland er en realistisk mulighed inden for de næste par år. Ja, det kan være, at nattoget endda kan komme til at køre helt til Bruxelles. Meget tyder på, at vi kan få stop i København, Odense og Kolding, og det vil give mange flere danskere mulighed for at benytte sig af nattoget. Den mulighed skal vi gribe. Vi er derfor nu i gang med at drøfte, hvordan vi kan etablere nattogstrafikken i Danmark ud fra Trafikverkets anbefalinger.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter