Når du er ung i Mellemøsten, er du også træt af, at du ikke kan gå ud, gå i skole, mødes med din familie og feste med dine venner. Men det er det mindste af dine problemer. Den unge journalist Kayed F. Ma’ari fra Palæstina skriver til mig, at det mest af alt er usikkerheden, der rammer de unge palæstinensere. De er under pres af en dårlig økonomi, en stat i erklæret undtagelsestilstand og en israelsk besættelsesmagt, som fortsætter med at annektere land i ly af den globale nyhedsstrøm om covid-19.
I Libanon sender min kollega mig et billede af, at bankernes fronter er ved at blive dækket af store cementblokke. »Gad vide, hvad de forbereder sig på«, spørger han fra et land med en økonomi i frit fald, og hvor banksektoren allerede inden coronapandemien manglede kontanter, så folk ikke kunne hæve penge til at dække deres daglige omkostninger. Unge mennesker har været på gaderne i måneder i et opgør mod korruption, magtmisbrug og manglende økonomisk udvikling. Nu er de sendt hjem af myndighederne som en del af coronabekæmpelsen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.