Når jeg som ung kvinde bliver udredt for psykiske sygdomme, er det mere sandsynligt, at en eventuel depression bliver opdaget, end hvis jeg var mand. Men hvis min mor kommer ind på en skadestue med symptomer på hjerteinfarkt, bliver det ikke diagnosticeret lige så hurtigt som hos en jævnaldrende mand. Hvad skyldes disse skævheder mellem mænd og kvinder?
Én årsag er, at læger baserer deres beslutninger og vurderinger på deres erfaringer, når de skal træffe livsvigtige, hurtige beslutninger som i vores eksempel med hjerteinfarktet ovenfor. Men lægers erfaringer kommer fra, hvad de selv har oplevet og set. Den enkelte læges erfaringer giver derfor et ret begrænset grundlag at træffe beslutninger på. Det er bl.a. derfor, man har en for- og en bagvagt på sygehuse, og vigtige beslutninger bliver truffet i samråd. Hvis man som læge ser noget, som man ikke har set før, f.eks. en kvinde med hjerteinfarkt, er det bedre at kunne trække på andres erfaringer.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.