0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Susan Knorrenborg: Hvis en pakke pølser kun koster en 10’er, siger det sig selv, at hverken svinet eller dem, der har lavet det om til kødguirlander, kan have haft det særlig godt

Den europæiske landbrugssektor modtager milliarder i EU-støtte. Det ville være rimeligt at forlange, at den til gengæld behandlede sin arbejdskraft med et mindstemål af anstændighed.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Lambek Bjørn
Arkivfoto: Lambek Bjørn

Mange af de slagord, som dyreværnsaktivister berettiget råber højt på vegne af dyrene, kunne lige så vel råbes på vegne af de migrantarbejdere, der følger kødet det sidste stykke til plastbakkerne i køledisken, skriver Susan Knorrenborg i denne klumme.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er næppe nogen bedre anledning end jordbærsæsonen til en god dengang-mor-var-barn-prædiken. Så for nylig tog jeg ungerne med ud på landet til selvpluk med efterfølgende obligatorisk racermave. Jeg forestillede mig, at det ville være den perfekte scene til timelange anekdoter om dengang, jeg som barn tjente til is og Mix-blade ved at fylde bær i papbakker. Man kunne nå en ganske hæderlig indkomst, selv hvis man modstod fristelsen til at skyde genvej ved at supplere med et par sten i bakkernes nederste lag.

Men min barndoms land findes ikke mere. De grønne rækker er indtaget af østeuropæere i Crocs. Danskere plukker ikke længere selv deres bær.

Sådan er det i det meste af Vesteuropa: Marken er mejet af østarbejdere og migranter fra lande uden for EU.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts