24 timer tilbage: Læs og lyt til Politiken digitalt for 149 kr./md.

Debatindlæg afSusan Knorrenborg

Debatredaktør

Den europæiske landbrugssektor modtager milliarder i EU-støtte. Det ville være rimeligt at forlange, at den til gengæld behandlede sin arbejdskraft med et mindstemål af anstændighed.

Susan Knorrenborg: Hvis en pakke pølser kun koster en 10’er, siger det sig selv, at hverken svinet eller dem, der har lavet det om til kødguirlander, kan have haft det særlig godt

Der er næppe nogen bedre anledning end jordbærsæsonen til en god dengang-mor-var-barn-prædiken. Så for nylig tog jeg ungerne med ud på landet til selvpluk med efterfølgende obligatorisk racermave. Jeg forestillede mig, at det ville være den perfekte scene til timelange anekdoter om dengang, jeg som barn tjente til is og Mix-blade ved at fylde bær i papbakker. Man kunne nå en ganske hæderlig indkomst, selv hvis man modstod fristelsen til at skyde genvej ved at supplere med et par sten i bakkernes nederste lag.

Men min barndoms land findes ikke mere. De grønne rækker er indtaget af østeuropæere i Crocs. Danskere plukker ikke længere selv deres bær.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad
PodcastSe alle

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her