0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Professor emeritus: Lyngvilds billeder er rædselsfulde, og han har ingen forståelse af, hvad de handler om

Kirken skal være åben for moderne kunst. Men der må være grænser.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Michael Bager/Ritzau Scanpix
Arkivfoto: Michael Bager/Ritzau Scanpix

Menighedsrådet i Helligåndskirken i Faaborg har besluttet, at opstillingen i kirken af syv gigantiske billeder med bibelske motiver af Jim Lyngvild ikke skal gøres permanent. »Det, som billederne vil sige om de valgte motiver, er i mange tilfælde enten helt meningsløst, ved siden af eller absurd«, skriver professor emeritus Troels Engberg-Pedersen

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Menighedsrådet i Helligåndskirken i Faaborg har med otte stemmer mod fem besluttet, at opstillingen i kirken af syv gigantiske billeder med bibelske motiver af Jim Lyngvild ikke skal gøres permanent. De otte menighedsrådsmedlemmer fortjener stærk støtte og en stor tak. To principper må gælde for vurderingen af de syv billeder. Ingen, der ikke fysisk har set billederne i selve kirken, har det nødvendige grundlag for at vurdere dem. De er massive i deres virkning og massivt rædselsfulde.

Folkekirken må generelt være åben for samtidig kunst og har også gennem tiden været det. F.eks Sven Havsteen-Mikkelsen, Carl-Henning Pedersen, Robert Jacobsen og Bjørn Nørgaard, som findes i kirker rundtomkring.

I lyset af dette gælder det om Jim Lyngvilds opus, at det er fornærmende og chokerende dårligt: fashionabelt sødladent, ekshibitionistisk og privat. Det, som billederne vil sige om de valgte motiver, er i mange tilfælde enten helt meningsløst, ved siden af eller absurd.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts