0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Journalist: Hovedstadsturismen er en turbokylling

Lad os bruge krisen til at sætte spørgsmålstegn ved den hastigt voksende turisme i København.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Arkivfoto: Jens Dresling

Når nu der kommer lidt ro på efter coronakrisen, kunne man jo sætte sig ned og planlægge, hvad det vil sige at have bæredygtig turisme i Danmark og i København. Hvor langt skal vi ned? Og hvad skal vi have væk? Sådan spørger journalist Knud Vilby i dette indlæg.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Turbokyllingen vokser så hurtigt, at knoglerne ikke kan følge med. Den kan ikke stå på egne ben. Den er virkelig ikke ’bæredygtig’, for den kan ikke bære sig selv. Heldigvis tager flere forbrugere og supermarkeder nu afstand fra den slags fjerkræavl og -vækst.

Hotel- og luftfartsindustrien er i dyb krise på grund af coronapandemien. I København er det særlig slemt. Turisterne og erhvervslivets kunder er væk, og det rammer bredt og dybt. Milliardindtægter er forsvundet, mange mennesker fyres. Og ikke bare i luftfartsselskaber og hotelindustrien, men også i følgeindustrierne. Det gør rigtig ondt. Brancherne har brug for statsstøtte for ikke at falde sammen. Men sandheden er vel, at der også er meget turbokylling over udviklingen, specielt i hovedstadsområdet.

Med statslige og kommunale hyldestråb har de involverede erhverv gennem de sidste år skabt en turbovækst i flytrafik, hotelkapacitetsudvikling og turisme, som langt hen ad vejen har været baseret på en forretningsmodel uden økonomisk eller miljømæssig bæredygtighed. Fra 2008 til 2018 var der ifølge den seneste statusanalyse for turisme en vækst i antallet af ferieovernatninger i København på 136 procent. Der kom altså på 10 år langt mere end dobbelt så mange turister til København.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts