Debatindlæg afCamilla Gøtzsche

Speciallæge i psykiatri

Forbud mod alkohol til arrangementer afholdt på landets gymnasier debatteres for tiden, og selv om jeg godt kan forstå, at det er tillokkende, er jeg modstander af et sådant forbud. Så længe voksne mennesker ikke kan gå til et middagsselskab og takke nej til alkohol, uden at det skal forklares, giver det ingen mening at indføre et alkoholforbud på landets gymnasier.

Speciallæge i psykiatri: Alkoholforbud på gymnasier giver ingen mening

Lyt til artiklen

Aktuelt debatteres et forbud mod alkohol til arrangementer afholdt på landets gymnasier. Puttefester og beretninger fra festlivet omkring de 15 år fortæller om en alkoholkultur, der har givet vores ungdom en lidet skøn verdensrekord i druk. Gymnasierne er naturligvis ikke alene om at have udfordringer på området.

Da jeg begyndte på medicinstudiet, var det første, der skete på rusturen, at rusvejlederne frembragte en tragt. Som det mest naturlige i hele verden skulle man kunne tragte – dvs. indtage en øl på få sekunder. Hurtig og effektiv druk fra kl. 11 om formiddagen. På en rustur er man trods alt lidt ældre og formodes at kunne sige fra, hvis man ikke ville være med.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her