0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Elev vil have 'life for dummies' på skoleskemaet: Hvorfor har skolen ikke lært mig at lappe en cykel og skrive en jobansøgning?

Jeg kunne godt have brugt noget læring, som jeg kan bruge i praksis.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Ivan Boll
Arkivfoto: Ivan Boll

Vi lærer mange gode ting i skolen, som vi kan bruge videre i uddannelsessystemet. Ingen tvivl om det. Men kan vi bruge det i livet? Sådan spørger skoleelev Elisabeth Holkmann Olsen i dette indlæg.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Mit sidste år i folkeskolen står for døren. Jeg skal snart videre i systemet. Og videre i livet. Det gør mig lidt nervøs, fordi det pludselig går op for mig, at jeg ikke aner, hvordan man lapper en cykel, hvad forskellen på en andels- og en ejerlejlighed er, og hvordan fanden jeg skal holde styr på mine få, men alligevel vigtige penge.

I børnehaven lærte jeg mange ting: At binde mine sko, at tage regntøj på, når det regner, og at det er bedre at spise spaghetti end regnorme, selvom faconen er den samme. Dér lærte jeg noget om livet.

Så kom jeg i skole, hvor der kom mere fokus på grammatik og regnestykker. Selv om jeg i matematik har lært, hvordan man lægger et budget for lommepenge på en sommerlejr, har jeg ikke lært, hvordan man lægger budget for en almindelig hverdag. Derfor kan jeg risikere, at mit kort gang på gang bliver afvist nede i Netto, når jeg skal købe en cola.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts