Debatindlæg afEmma Sander Poulsen

Ledig

Mit jobsøgningsforløb består af, at jeg kan benytte mig af karriererådgivningens lokaler og sniksnakke lidt med en ukvalificeret jobkonsulent i fem uger. Det er spild af penge.

Ledig: Kommunerne spilder millioner på fuldkommen indholdsløs aktivering af ledige

Lyt til artiklen

»Det er dig, det handler om«. Sådan står der på en plakat med olivengrøn baggrund, som hænger i det ellers ret anonyme lokale, hvor jeg er sendt i jobsøgningsforløb, som det hedder. Efter godt fire uger som ledig må jeg konstatere, at plakaten lyver – det er aldeles ikke mig, det handler om.

Jeg er netop dimitteret fra Statskundskab, og er nu på jagt efter mit første voksenjob. Indtil jeg finder sådan et, skal jeg begå mig i dagpengesystemets snørklede korridorer. Efter to uger som ledig mente kommunen, at jeg skulle lære at søge ’fagligt og geografisk bredt’, og jeg blev ordineret et femugers jobsøgningskursus hos en ekstern virksomhed, der leverer karriererådgivning.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her