Vi mangler lærere og pædagoger. Alle taler om det. Men hvorfor taler ingen om kvaliteten? Lad din yndlingslærer undervise i en barak, og det vil til alle tider være bedre end en middelmådig lærer i et fancy klasselokale. Måske vil nogle føle sig stødt.
For kommer vi her og hævder, at nogle lærere er bedre end andre? At der ligesom på andre arbejdspladser er lærere i folkeskolen, som har et større engagement og skaber bedre resultater end andre? Ja, det gør vi, og hvis folkeskolen skal kunne sende alle børn i Danmark godt på vej, skal flere af de dygtigste unge have lyst til at blive lærere.
Hver dag gør dygtige lærere i folkeskolen en kæmpe forskel. Derfor er det helt afgørende, at det er de dygtigste og mest motiverede unge, som bliver lærere. Men sådan er det ikke i dag, og det har en direkte betydning for folkeskolens kapacitet til at sende alle børn i Danmark godt på vej.
Hvert år forlader 5.000 elever folkeskolen uden at bestå afgangsprøven i dansk og matematik. En stor del af disse elever får ikke en uddannelse eller en fast tilknytning til arbejdsmarkedet. Forskning viser, at dygtige lærere er afgørende for en god skolegang.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage
Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.
Læs videre nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her
Skriv kommentar