0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Giv en julegave, der glæder langt ind i det nye år. Giv et abonnement på Politiken

Hovedbestyrelsesmedlem, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning: Skoler skal ikke være små virksomheder

Flere partier takker ned til finansieringsmodellen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jørn Villumsen/Politiken-Tegning
Arkivtegning: Jørn Villumsen/Politiken-Tegning
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Socialdemokraterne kom i deres forslag til et nyt politiforlig med ideen om at hente over en halv milliard hos uddannelserne, som skulle være med til at finansiere flere politibetjente. De ville hente pengene hos skolernes ’markedsføringsudgifter’. Det er dog efterhånden blevet sat på plads, at det ikke er så let i praksis, og flere partier takker nu nej til finansieringsmodellen.

Jeg kan egentlig godt se ideen i at reducere skolernes brug af markedsføring. Det burde være en selvfølge, at uddannelsesinstitutioner ikke markedsfører sig selv. Deres fornemmeste opgave må være at uddanne og ikke fungere som små virksomheder. Men man forstår også godt, hvorfor skolerne markedsfører sig, når der både er et selveje og et taxametersystem, som lægger op til det.

Når skolerne får midler per elev, som er den måde, taxametersystemet er indrettet på i dag, er det klart, at man prøver at tiltrække så mange elever som muligt – for så får skolen flere penge. Der ligger også en problematik i, at det er de gymnasier, som i forvejen har svært ved at tiltrække elever, som gør brug af markedsføring. De ville få det endnu sværere, hvis man sparer yderligere på uddannelserne.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce