Jeg har et helt afslappet forhold til vores politikeres brug af såkaldt sociale medier. Det er en kilde til stor morskab og indsigt, fordi de blotter en endeløs jagt på folkelighed, friskhed og autenticitet. Pravda forklædt som selfies.
En af mine og danskernes favoritter er altid smilende – i hvert fald på Facebook – social- og indenrigsminister Astrid Krag (S). Hendes opslag er fulde af hurra og hjerter. Skønt. Dejligt. Varmt. Tag bare hendes helt forrygende opdatering 19. november, hvor statsministeren præsenterede sine nye ministre efter minkkatastrofen: »Tre gange tillykke. Først tillykke til Mette med fødselsdagen – der var vist lidt mere solskin i dag end på min fødselsdag i forgårs, men det er jo bare gammel overtro, det der med fødselaren og vejret, så det lægger vi ikke noget i«. Det vigtigste først: Tillykke til Mette. Og solen skinner altid.
De konservatives Rasmus Jarlov er en anden SoMe-darling. Tonen på hans twitterprofil er hidsig på kanten til det aggressive. Jarlov er chokeret, bekymret, træt, vred eller nervøs. Følelserne sidder uden på habitten. »Enhedslisten er nogle slapsvanse«, og med finansloven »har regeringen lige betalt DR 900 mio. for at være loyal«. Det er bare et spørgsmål om dage, inden Phillip Faber synger fra Arbejdersangbogen. Der er ikke meget Palle Simonsen, Isi Foighel eller Connie Hedegaard over Jarlov. C for kontenance, som man siger i de kredse.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Deltag i debatten nu
Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her
Skriv kommentar