0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Efter en uges indlæggelse: Nu ved jeg, hvad det vil sige, at et sundhedssystem er i knæ

Det var ikke god timing at blive indlagt i hovedstaden nytårsaften, det vidste jeg. Men det var overvældende at se, præcis hvor presset sundhedspersonalet var.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mette Dreyer/POLITIKEN
Arkivtegning: Mette Dreyer/POLITIKEN
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Nytårsaften 2021 skulle markere starten på, at alt blev godt igen. Men for mit vedkommende startede årets allerførste timer i stedet med et slemt fald og fire komplicerede brud i benet.

Det betød en uges indlæggelse på et hospital i hovedstaden på et tidspunkt, hvor hospitalsvæsnets kapacitet i netop denne region var nær bristepunktet.

Foden skulle opereres, men hævelsen var nødt til at fortage sig inden. I fire dage lå jeg derfor indlagt i venteposition, mens foden afhævede i snegletempo. På gangen ringede klokkerne i døgndrift, og maskeklædte sygeplejersker susede ind og ud af stuerne. De smilede hjælpsomt bag deres mundbind, men var ude ad døren igen i løbet af få sekunder. Jeg spekulerede på, om de nogensinde sad stille.

Selv om jeg var indlagt på ortopædkirurgisk afdeling, var flere af stuerne udtaget til coronapatienter. Der var ganske enkelt ikke plads til dem på lungemedicinsk afdeling, hvor de egentlig burde have ligget, forklarede en sygeplejerske. Fra min stue kunne jeg høre, hvordan sygeplejerskerne flere gange måtte råbe til en coronapatient på nabostuen, at han altså ikke måtte forlade rummet. Han var testet positiv og kunne smitte andre, måtte han forstå.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter