0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Enhedslisten: Det er en ommer, Benny Engelbrecht

Det går ikke, at vi blokerer for den grønne omstilling af trafikken, fordi vi er bange for at lægge os ud med bilejere

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Claus Nørregaard/POLITIKEN
Arkivtegning: Claus Nørregaard/POLITIKEN
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Bilerne snegler sig stadig langsommere af sted i vores by, mens 500 københavnere årligt dør af luftforurening, og kampen om pladsen spidser til. Alligevel valgte transportminister Benny Engelbrecht i sidste uge at hælde Eldrup-kommissionens anbefaling om en smart trængselsafgift i København og på Frederiksberg ned af brættet, nærmest før den blev præsenteret. Og det selv om trafikforskere peger på, at afgifter er et af de mest effektive redskaber til at modvirke trængsel. Socialdemokratiets indsats for at reducere antallet af biler på de københavnske veje er efterhånden blevet en stående joke. De sidste tre socialdemokratiske overborgmestre har godt nok stået skulder ved skulder med os i Enhedslisten bag kravet om en form for trængselsafgift, men intet er sket. Og nu afviser den socialdemokratiske regering igen ideen. Vi må bare konstatere, at det fortsat flagrer i vinden, hvordan regeringen egentlig har tænkt sig at løse trængselsproblemerne, selv om både københavnerne og klimaet skriger på grønne løsninger.

En trængselsafgift handler ikke om at straffe jer, der pendler i bil til København for at arbejde. Det handler om at kombinere helt nødvendig klimahandling med omlægning af vores transportmønstre til mere kollektiv trafik.

I Enhedslisten er vi varme tilhængere af en smart trængselsafgift som et første skridt mod en egentlig indførsel af road-pricing i hele Danmark. Og vi lægger op til, at lav- og mellemindkomstgrupper skal kompenseres gennem en forhøjelse af den grønne check, så vi sikrer, at regningen ikke ender hos dem, der i forvejen har mindst. En trængselsafgift vil her og nu kunne skaffe finansiering til en mærkbar nedsættelse af prisen på månedskort, letbaner og BRT-busser, udbygning af cykelstisnettet eller en grøn trafikkorridor med plads til en S-ringbane. Mulighederne er mange, men ministeren har valgt at tage nejhatten på. Det går ikke, at vi blokerer for den grønne omstilling af trafikken, fordi vi er bange for at lægge os ud med bilejere; i stedet skal vi i gang nu og i dialog med bilejerne finde alternative transportløsninger.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter