Ca. 4.700 mennesker får hvert år konstateret brystkræft i Danmark. I 2019 var jeg en af dem. På 10. etage på Rigshospitalet fik jeg 29. maj 2019 min diagnose og en behandlingsplan udleveret, mens jeg lå i chok ind over bordet med hovedet gemt i mine hænder med min kæreste grædende ved siden af mig.
En tumor på ca. 4 cm, 18 ugers kemoterapi og fjernelse af højre bryst lød dommen. Jeg var 39 år og havde to små børn på 2 og 8 år. Frygten for, at jeg skulle dø fra dem, fyldte alt. Behandlingsplanen blev hurtigt foldet ud, og jeg blev mødt af kvalificerede læger og dygtige og sympatiske sygeplejersker, som gav mig følelsen af at blive grebet midt i et frit fald. Når jeg chokeret fortalte min omgangskreds om min diagnose, udbrød flere, det var godt, jeg var patient i Danmark, for her har man nogle af de bedste behandlingsmuligheder mod kræft. Det var også den tro, jeg selv havde.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.