0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Argumenterne holder ikke: Drop myten om, at 80 procent af transkønnede børn fortryder

Debattører, der går mod transkønnede børns rettigheder, finder belæg i forskning, som er forældet og underkendt.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Miriam Dalsgaard
Arkivfoto: Miriam Dalsgaard
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Forleden bragte Politiken en kronik af Lone Nørgaard og Kåre Fog, som (atter) udtalte sig kritisk om transkønnethed. Denne gang på grund af, at 16 ud af 17 i Etisk Råd stemte for, at transkønnede børn ned til 10-12-års alderen kan få foretaget juridisk kønsskifte. Jeg måbede, da jeg så, at Nørgaard og Fog havde hevet den samme forskning frem, som anti-lgbt-debattører altid bruger.

For det første vil jeg gerne cementere, at Etisk Råd blot har anerkendt muligheden for juridisk kønsskifte. Ændring af et cpr-nummer. Det er sjældent, at noget så lidt omkostningsfuldt for samfundet kan give så stor mening for det enkelte barn. Noget, som endda er reversibelt. Det vil sige, at skulle uheldet være ud og barnet fortryde, kan man faktisk ændre på cpr-tallene igen.

For det andet vil jeg gerne dykke ned i Nørgaard og Fogs spekulationer og argumentation. De spekulerer i, at muligheden for juridisk kønsskifte vil få »translobbyister« til at kræve kønskorrigerende kirurgi til børnene. »Ræk Fanden en lillefinger«, skriver de. Om et juridisk kønsskifte vil få nogen til at »propagandere« videre eller ej, er sagen uvedkommende. Denne sag handler om, hvad der er bedst for børnene i forhold til juridisk kønskifte – ikke om kirurgiske indgreb. Og når Etisk Råd, eksperter, psykologer, læger, LGBT+ Danmark, Foreningen for Støtte til Transkønnede Børn m.fl. mener, at det er på tide at gøre det lovligt, bør man lytte.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter