0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sundhedsplejerske: Forestil dig, at du begynder at bløde uden at vide hvorfor

Coronarestriktioner betyder, at jeg må snyde mig til at drage omsorg for børns og unges velvære.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Thomas Borberg
Arkivfoto: Thomas Borberg
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I dag har jeg gjort noget på mit arbejdet, jeg ikke skulle. Noget, jeg ikke måtte, faktisk. Det er selvfølgelig aldrig godt, alligevel sover jeg fortrinligt om natten. Jeg har godt nok lidt dårlig samvittighed over for mine kollegaer, der holder sig til retningslinjerne, men bortset fra det er jeg helt o.k.

Min synd består i at undervise en flok skønne piger i 4. klasse i, hvad de kan forvente af en krop, der er ved at komme i puberteten. Jeg har lavet skyggearbejde, for som følge af coronapandemien har man i min kommune aflyst sundhedsplejerskens pædagogiske undervisning dette skoleår. Det har konsekvenser for de unge mennesker i 9. klasse. De kommer formentlig til at danse ud i sommerheden uden kvalificeret undervisning i prævention, kønssygdomme og grænser. Elever på mellemtrinnet kommer til at gå glip af undervisning i søvn, kost og motion og i emner som seksualitet og forskellige familiekonstellationer. En anden og virkelig kedelig konsekvens af coronaen er, at pigerne på 4. årgang ikke får undervisning i menstruation/pubertet.

Det er ganske forfærdeligt. Selv om der er corona, får piger menstruation, og deres krop udvikler sig fortsat. Halvdelen af verdens befolkning kan sikkert sætte sig ind i, hvor rædselsfuldt og chokerende det må være at få menstruation uden at vide, hvad det er. Og det sker desværre stadig – også i vores oplyste land, selv om mange sikkert tror, at den slags uvidenhed hører tidligere generationer til. Desværre møder vi som sundhedsplejersker mange børn, der ikke ved, hvordan deres krop fungerer, og som skræmmes og fremmedgøres af helt naturlige kropslige processer.

Forstil dig, at du begynder at bløde i skolen uden at vide hvorfor eller vågner op en morgen med blod i sengen. Eller bare går rundt med mavesmerter og tror, du er alvorligt syg.

De fleste kvinder vil uden tøven kunne svare på, hvad de lavede den dag, de fik menstruation for første gang. Det kan de, fordi det er en stor og vigtig ting i en piges/kvindes liv. Vi skylder derfor vores piger, at de får en god start på den del af livet. Det er så vigtigt for deres selvforståelse, selvværd, senere sexliv, graviditet, fødsel og mentale sundhed.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter