0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ba i International virksomhedskommunikation: En årlig Uge Sex skal have plads på gymnasierne

Elever på landets gymnasier strejkede tirsdag 7. april for at kræve sex på skemaet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Claus Nørregaard/POLITIKEN
Arkivtegning: Claus Nørregaard/POLITIKEN
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Elever på landets gymnasier strejkede tirsdag 7. april for at kræve sex på skemaet, hvilket kom som en stor overraskelse for mig. Overraskelsen kom ikke af, at eleverne strejkede for at få seksualundervisning, men at det ikke bliver set som en nødvendig og vigtig del af dannelsen af unge. Til sommer er det fem år siden, at mine klassekammerater og jeg fik huen på og afsluttede tre års total forvirring. Tro mig, når jeg siger, at en årlig Uge Sex ville have givet en hjælpende klarhed i de ellers meget desorienterende følelser, lyster og hormoner, som vi alle famlede rundt i. Siden dengang har vi som samfund sat flere lovmæssige grænser for sex. Strukturel sexisme og krænkelseskultur har optaget plads i salen på Christiansborg.

Ligestillingsproblematikkerne fik plads i 2020, men forbliver åbenbart kun et samtaleemne for de voksne. For det virker højst mærkværdigt, at Uddannelsesministeriet og Sundhedsministeriet ikke finder det relevant at uddanne vores unge i køn, krop og seksualitet. Især når det tydeligvis danner grundlag for mange problematikker, som børn og unge selv kan komme til at støde på i samfundet.

Ifølge sexlinien.dk, som er drevet af Sex og Samfund, har kun omkring halvdelen af Danmarks ungdom haft deres seksuelle debut, når de er fyldt 16 år. I omtrent samme alder starter mange unge en ungdomsuddannelse. Den smule seksualundervisning, som nogen har haft i folkeskolen, er ikke noget at råbe hurra for. Nogle færdiggør endda folkeskolen uden at have haft nogen form for seksualundervisning overhovedet. Der er intet at sige til, at vores unge mennesker strejker for at lære, hvorfor sex er godt, og sex er sundt. Gymnasieeleverne skal selvfølgelig have sex på skemaet, men al seksualundervisning i skolesystemet skal reguleres i samarbejde med fagkyndige, så børn og unge er bedre klædt på til at famle i mørket.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter