Jeg har i rigtig mange år beskæftiget mig med løn og løndannelse i den offentlige sektor, specifikt i staten. Det gør mig lidt harm, at der er spundet en historie om, at sygeplejersker i 1969 blev lavt placeret på grund af deres køn. Det er jo en rigtig god historie, at sygeplejerskerne blev fejlindplaceret i forbindelse med tjenestemandsreformen i 1969, og at det har været umuligt at komme ud af denne historiske nedgørelse af kvinder og kvindefag, som nogen ynder at udtrykke det. Men er det nu korrekt? Nej, det er det ikke.
Dansk Sygeplejeråd har på sin hjemmeside en udmærket gennemgang af udviklingen i sygeplejeuddannelsen. Og i 1969 var adgangskravet til den 3½-årige uddannelse, der overvejende bestod af praktik, en mellemskoleeksamen (5.-9. klassetrin), samt at eleven havde været et år i huset – eller som det hed i bekendtgørelsen fra 1957: »at den pågældende kvinde eller mand kan forelægge attestation for god vandel og tilfredsstillende vidnesbyrd for mindst 1 års deltagelse i praktisk husgerning og madlavning«.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.