Debatindlæg afMilla Mølgaard

Journalist og forfatter

Trods stort fokus på digitale krænkelser flyder nettet fortsat med ulovligt delt materiale af danske piger og kvinder, der byttes, sælges og deles. Vi skylder ofrene at rykke os markant fra status quo.

Mathilde ser hjælpeløst til, mens onlinekataloget med hendes nøgenbilleder bare vokser og vokser

Lyt til artiklen

»Det er skræmmende at vide, at jeg ligger derude. At folk bytter sig til intime billeder af mig, som jeg ikke har givet samtykke til deling af, og at det er fuldstændig uden for min kontrol, hvem der ser mig uden tøj på«.

Ordene her kommer fra 26-årige Mathilde Bugge. Hun fik i sensommeren 2019 besked i sin e-Boks fra Nordjyllands Politi om, at hun var forurettet i en af de største sager herhjemme om ulovlig billeddeling. I et kæmpe onlinekatalog lå hun side om side med 720 andre danske piger og kvinder, der ligesom hun selv havde fået delt nøgenbilleder uden samtykke, stod der i brevet.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her