Debatindlæg afRikke Smedegaard Hansen

Pædagog

I Danmark har vi en grundlovssikret ret til at ytre os. Alligevel har jeg i perioder tøvet med at bruge den. Selvcensuren opstår med stemningen på arbejdspladsen.

Pædagog: Forleden gik op for mig: At ytre sig på en arbejdsplads handler om at være modig

Lyt til artiklen

I2014 skrev jeg min første kronik. Inden da havde jeg forfattet flere blogindlæg og været aktiv på de sociale medier. I begyndelsen var jeg bange. For kommentarsporet under mine indlæg, for mine kollegers reaktion og for at blive fyret. Jeg havde hørt alle skrækhistorierne. Men min ledelse kom kun med enkelte kommentarer, og det stod hurtigt klart, at den ikke havde tænkt sig at lægge bånd på hverken min skrivelyst eller min ret til at ytre mig.

Men jeg havde enkelte kolleger, som af omsorg for mig opfordrede mig til at holde igen. For skulle jeg ikke passe lidt på mig selv? Og hvor langt gik den der ytringsfrihed egentlig?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her