Debatindlæg afErik Valeur

journalist og forfatter

Det danske udlændingesystem har både en ydre og en indre ringmur. Den første er bygget i fuld offentlighed af politikerne, den sidste i tusmørke af embedsfolk med politisk tæft og kreative metoder. Og den kan man næppe fjerne efterhånden.

Erik Valeur: For at forstå vores asylsystem skal man bevæge sig ind i et tusmørke af udspekulerede metoder

Lyt til artiklen

Jeg stoler naturligvis på vores uafhængige udlændingemyndigheders vurdering, og jeg hverken skal eller vil blande mig i deres afgørelser«, sagde Mattias Tesfaye forleden – og sådan har alle tidligere udlændingeministre sagt i årtier i samklang med alle de skiftende folketingsflertal mod øget indvandring.

Hjørneklodsen i en retfærdig asylproces er Udlændingestyrelsen og styrelsens ankeinstans, Flygtningenævnet, med en dommer for bordenden og en beskikket advokat til flygtningen, og mere uafhængigt kan det med Tesfayes ord ikke blive.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her