Telefonen ringer kl. 20.30. Det er min mand, der er sygeplejerske og i aftenvagt på en psykiatrisk afdeling: »Hej, skat, du skal ikke vente mig hjem kl. 23 i aften. Der er sygdom, og vi har nogle dårlige patienter, så jeg bliver nødt til at tage en dobbeltvagt. Jeg regner med, at jeg kan gå, når dagvagten møder ind kl. 7 i morgen tidlig, og få lidt søvn, inden jeg skal møde i aftenvagt igen kl. 15«.
Senere spurgte jeg min mand, hvad han får for disse dobbeltvagter, som ikke er et sjældent fænomen. Som 62-årig sygeplejerske med 7 års anciennitet får han kr. 166,96 i timen og overarbejdsbetaling er 50 procent (kr. 83,48 per time) plus aften-/nattillæg på kr. 46/56 per time (ikkepensionsgivende). I alt får han kr. 296,44 i timen for at arbejde 8 timer oven i de 8 timer, han allerede har arbejdet. Vis mig den håndværker, der vil knokle 8 overarbejdstimer om natten for den løn. En timeløn, der slet ikke modsvarer ansvaret, kompetencerne og den fysiske og psykiske belastning, det er at arbejde med dårlige, komplekse patienter 16 timer i træk.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.