Vasketøj, bleer og varm kaffe. Det er opskriften på en god barsel. Det er de færreste mænd, der tager barsel i Danmark, men nu er det på tide, at flere af os kommer i gang. Som det første efter sommerferien skal Folketingets partier forhandle om, hvor meget øremærket barsel der skal være til far. Jeg har selv været på barsel fire gange og anbefaler det til alle.
Min datter havde en gul kjole på. Hun blev vippet i en skråstol, mens hendes øjne fulgte en mand iført en trøje i samme farve på en cykel op ad et bjerg. Året er 1996, og mens jeg så Bjarne Riis køre til tops i de franske alper og vinde Tour De France, havde jeg barsel med mit første barn. Mens min kone var på arbejde, fik jeg lov til at være far. Om formiddagen gik vi typisk en tur, så spiste vi frokost og mens hun sov middagslur, vaskede jeg tøj, ryddede op og gjorde rent. Det var en dejlig tid. Som helt nybagt forælder oplevede jeg en ny nærhed i vores relation. Jeg lærte min datter bedre at kende og mig selv bedre at kende som far. Jeg ønsker, at flere danske fædre gør brug af deres ret til barsel. Derfor er jeg også glad for, at Folketinget nu skal i gang med at implementere EU’s orlovsdirektiv i dansk lovgivning. Det betyder nemlig, at far skal have øremærket en del af forældreorloven.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.