Klimaforandringerne er her. Hen over sommeren har voldsomme regnskyl oversvømmet tyske, hollandske og belgiske gader og hjem. Mange har mistet livet. I Sydeuropa, Sibirien og Nordamerika har voldsomme skovbrande i et flammehav fortæret enorme arealer af knastørt land. Klimaforandringerne sker for øjnene af os. Har man brug for videnskabens ord, kan man slå op i den nyligt udgivne rapport fra FN’s Klimapanel, der utvetydigt konkluderer: Det er nu. Alarmklokkerne er ved at klinge af.
I mit eget hjem har klimakatastroferne fyldt meget denne sommer. Mine tre børn har med stor alvor fulgt begivenhedernes gang. Chokket var stort, da vi midt i sommerferien fik nyheden om oversvømmelseskatastrofen i den tyske landsby Sinzig. Mindre end 600 kilometer fra den danske grænse. Med stor bekymring taler mine børn om, hvad fremtiden bringer. Det forpligter. Det er nu, vi skal ændre kursen for klimaet. Drastisk.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.